به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حجت الاسلام و المسلمین مهدی زمانی فرد عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در همایش حکمت مقاومت که در دفتر تبلیعات اسلامی برگزار شد با موضوع فرهنگ مقاومت در آیینه قرآن و اهل بیت به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی اظهار کرد: بسیاری بر این باورند که مقاومت کار عاقلانه ای نیست و سازش عاقلانه است؛ در حالیکه اگر با عینک حکمت و فلسفه نگاه کنیم، مقاومت مغز عقلانیت است.
حجت الاسلام زمانی فرد به مساله مفهوم شناسی فلسفی مقاومت اشاره کرد و گفت: گاهی مراد فلسفه مطلق است که از مطلق هستی و وجود بحث می کند و گاهی فلسفه مصاف است که مراد همین بعد است.
وی با اشاره به اینکه مقاومت یک سیاست حکیمانه و عاقلانه است، افزود: مقاومت برای خود فلسفه ای دارد. زیرساخت و حکمت و مبانی عقلانی دارد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: هر مفهوم ذاتیات و عرضیاتی دارد. مراد از ذاتیات عناصر غیر قابل انفکاک از این مفهوم است. مراد از عرضیات آثاری است که بر آن مترتبط می شود.
وی با خاطر نشان کردن اینکه عدالت، آزادی و کرامت عناصر ذاتی مقاومت هستند، افرود: مقاومت، پیش از آنکه اسلامی باشد، فرهنگی انسانی است.
حجت الاسلام زمانی فرد با بیان اینکه مقاومت نشانه آزادگی و سازش نشانه بردگی است، ابراز کرد: کشورهایی چون مصر و اردن که با اسراییل سازش کردند توانستند جلوی او را بگیرند؟
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود:ظالم و معلوم هر دو در آتش هستند؛ چرا مظلوم هم مواخذه می شود؟ چون مقاومت نکرده است.
حجت الاسلام زمانی فرد اظهار کرد: سازش فرهنگ بردگی را پذیرفته است و مقاومت فرهنگی است که در بطن آن آزادی و حریت است. مقاومت درس آزادگی می دهد که با اراده خودمان کشور را اداره کنیم.
وی با اشاره به آیه وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا، ابراز کرد: انسان دارای کرامت و ارزش است و مقاومت بر اساس کرامت انسانی است.
وی یاداور شد: اسلام انسان را به کرامت دعوت می کند و کرامت انسانی مقاومت را ایجاب می کند و جبهه مقاومت را در تمام عرصه ها پیروز می گرداند.
حجت الاسلام زمانی فرد به تفاوت اومانیسم و کرامت اشاره کرد و گفت: غرب با پیدایش اومانیسم در باتلاق گیر کرده است و آلودگی اجتماعی و اخلاقی در پی دارد؛ در حالیکه انسان در راستای کرامت به مقام بندگی می رسد.