ایده اولیه نظریه موانع اندیشه ورزی در فرایند پیشرفت که بر اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین شده است، از کجا شکل گرفت؟
تشکر می کنم از فرصتی که اختصاص دادید و بسیار علاقه مند هستم که اندیشمندان و صاحب نظران در این عرصه کمک کنند به توسعه مفهوم و تحلیل اجتماعی که می تواند ذیل این مطالعه انجام بشود و در دسترس قرار گیرد در واقع بر اساس نوع علاقه ای که خودم داشتم چون گرایش تحصیلی من در مقطع تحصیلی جامعه شناسی توسعه بوده و جامعه شناسی توسعه مفهومی شناخته شده هست در بین صاحب نظران که عنوان کلی تغییرات اجتماعی هست و در ذیل تغییرات اجتماعی مفاهیم متکثری متولد می شود یکی از مفاهیمی که از آن بحث می شود بحث توسعه یافتگی در ادبیات جامعه شناسی است اگرچه پیشرفت هم به آن گفته شده است برخی از جامعه شناسان اصطلاح پیشرفت را معادل توسعه می دانند اگرچه پیشرفت معادل توسعه قرار گیرد اختلافی است و بعضی ها می گویند توسعه متفاوت با پیشرفت است ولی در عین حال دو واژه ای هست که به صورت مترادف می تواند کنار هم استفاد شود.
این مبنای کار مطالعاتی من بود و مبنای دیگر این کار فرمایشات رهبری معظم در جمع نخبگان و اندیشمندان بود که بر این اساس مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت نیز تاسیس شد مبنی بر اینکه ما اگر بخواهیم در مسیر پیشرفت حرکت بکنیم با تاکید بر پیشرفت و نه توسعه یعنی مفهومی که بتواند بومی شود متناسب با یک کشور در حال توسعه و کشوری که تلاش می کند رهایی پیدا بکند از جهان سوم وکشوری که با رویکرد اسلامی تنفس می کند و اینها مولفه ها و مشخصاتی دارد که او را با فضای توسعه یافته غربی متمایز می کند.
مقام معظم رهبری پیشرفت را مضاف و مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی مطرح کردند یعنی در واقع باید این پیشرفت الگو داشته باشد که آن الگو از اسلامیت ما و ایرانیت ما گرفته شودیعنی دو هویت ، ایشان پنج تا خصوصیت برای یک پیشرفت مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی ازش یاد کردن یکی از اون مولفه ها به تعبیر ایشون تفکر بود که من معادلش را اندیشه ورزی گذاشتم و مقام معظم رهبری فرمودند: از بین این پنج مولفه، تفکر محوریت دارد و اساسی است یعنی اگر یک جامعه ایرانی اسلامی بخواهد پیشرفت بکند باید شرایط اندیشه ورزی در جامعه تسهیل بشود و عمومیت پیدا کند. وبه تعبیر جامعه شناسان باید جامعه پذیر شده باشد.
در واقع در این مطالعه که تبدیل به نظریه کردم، نوشته ام زمانی که تفکر این قدر مورد توجه و تاکید رهبری هست پس باید ببینیم آنچه که ما را در این فرایند با مشکل مواجه ساخته و مختل شده، چه موانعی بوده و چون که این دسته موانع در یک کشور اسلامی اتفاق افتاده پس رفع آن باید مبتنی بر منابع دینی خودشان باشه و یکی از منابع دینی قرآن هست.
بیان کردم که موانع تفکر، موانع اندیشه ورزی در فرایند پیشرفت چه ویژگی هایی دارد.
کرسی تخصصی نظریه پردازی را برای این موضوع درخواست کردم به این دلیل که روشی که در فرایند مطالعه انجام دادم مبتنی بر روشی هست با عنوان گرندد تئوری یا نظریه زمینه ای، ما در حوزه مطالعات اجتماعی با حداقل دو دسته از مطالعات مواجه می شیم یک بخش، مطالعاتی است مبتنی بر چهارچوب های نظریه ای که درباره اون موضوع وجود داره که محقق و شخص اندیشمند با مطالعه آن دسته از نظریات و آرا، مدلی طراحی می کنه بر اساس اون مدل به منابعی که می خواد داده هایش را احصا بکنه مراجعه می کند و به بسط اون نظریه کمک می کند آیا مثل آن نظریه که من انتخابم کردم در فرایند جمع آوری داده هایم و تحلیلی که صورت می گیرد آیا این در واقع نظریه چگونه می تواند در واقع بشود بسط پیدا بکنه در چه مواردی میتواند تقلیل پیدا کند.
اما در شکل دوم که من هم با همین روش انجام دادم، از نظریات دیگران استفاده نکردیم، با ذهن خالی به سراغ آن رفتیم تا منجر به نظریه بشود و تنها منبع ما قرآن بوده، روش ما همان ابزار ما بوده است.
عنوان کرسی: موانع تفکر در فرایند پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن