<>
شيدسچپج
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
آدرس  : ايران، قم، چهار راه شهداء، ساختمان مركزي دفتر تبليغات اسلامي،‌ طبقه اول، روابط عمومي دفتر تبليغات

تلفن :711602727 0098251

پست الكترونيك :info@dte.ir
فراخوان مقاله
كنگره بزرگداشت آخوند ملامحمد كاظم خراساني (ره)
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي وابسته به دفتر تبليغات حوزه علميه قم، در ادامه كنگره‌هاي احياي شخصيت‌هاي اسلامي، به مناسبت يكصدمين سالگرد رحلت آخوند خراساني كنگره بزرگداشت آن عالم فرزانه را، انشاءالله در سال 1390 برگزار خواهد كرد

دريافت فايل
جشنواره مهر كلام در قم برگزار مي شود

 به مناسبت سفر قريب الوقوع مقام معظم رهبري به استان قم جشنواره بزرگ ادبي هنري مهر كلام در اين استان برگزار مي شود.

 اين جشنواره توسط ستاد حوزوي استقبال از مقام معظم رهبري شامل نهادهايي از قبيل مركز مديريت حوزه هاي علميه، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، جامعه المصطفي العالميه و مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران فراخوان شده است.

جشنواره بزرگ ادبي هنري مهر كلام در رشته هاي مقاله، نثر ادبي، داستان، شعر، عكس، طراحي، نقاشي، گرافيك، نگارگري، خوشنويسي، دل نوشته، پيامك و وبلاگ برگزار مي شود.

علاقه مندان مي توانند آثار خود را تا 20 آبان ماه به دبيرخانه جشنواره به نشاني قم، ميدان جانبازان، خيابان شهيد فاطمي، كوچه شماره يك، مركز ادبي و هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و يا به پايگاه اطلاع رساني
www.mehrehozeh.ir  ارسال كنند.همچنين علاقه‌مندان مي توانند جملات كوتاه خود را از طريق شماره پيام كوتاه 30001440 ارسال نمايند.

به نفرات اول تا سوم اين جشنواره به ترتيب كمك هزينه سفر به عمره، كمك هزينه سفر به عتبات عاليات و كمك هزينه سفر به سوريه اهدا مي شود.
مركز آموزش‌هاي علوم اسلامي
اين مركز با هدف گسترش معارف ديني و تربيت نخبگان علمي به منظور تأمين نيازهاي فكري و فراهم نمودن بستر مناسب براي شكوفايي استعدادها و تربيت نيروهاي كارآمد حوزوي و هم‌چنين ارتقاي سطح علمي همسران طلاب در سال 1362 تشكيل گرديد.
مركز آموزش‌هاي علوم‌اسلامي بر اساس مصوبه‌ي شوراي عالي حوزه علميه قم و مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران، عهده‌دار برگزاري دوره‌هاي تخصصي «فلسفه و كلام اسلامي، تاريخ اسلام،تاريخ تشيع، تاريخ و سيره اهل بيت(ع)، فقه و اصول، تفسير و علوم قرآني» و دوره عمومي معارف اسلامي ويژه‌ي خواهران در سطح 2 و 3 حوزوي مي باشد. اين مركز با 3 بخش «مركز تخصصي تاريخ» براي برادران و «مدرسه عالي معصوميه» براي خواهران (همسران و منسوبين طلاب و روحانيون) و «دبيرخانه حمايت از رساله‌هاي سطح 4 حوزه» فعاليت مي‌نمايد.
ساختمان مشهد
 شعبه خراسان رضوي

ساختمان دفتر
ساختمان مركزي

مركز ملي پاسخگويي
مركزملي پاسخگويي به سوالات ديني

ساختمان دانشگاه
دانشگاه باقرالعلوم

ساختمان اصفهان

شعبه اصفهان


پژوهشگاه
پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي
كنگره بين المللي شهيدين6و 7 ابان 88

اين بخش در آبان ماه سال 1360 به منظور ارائه محصولات سمعي و بصري دروس حوزوي به طلاب و روحانيون تشكيل گرديد و به عنوان بزرگ ترين منبع صوتي دروس حوزوي از طريق نوار كاست و اكنون نيز از طريق ارائه لوح هاي فشرده در خدمت طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه سراسر كشور مي باشد.
 

اين كتاب‌خانه به منظور تأمين متون و آثار تخصصي مورد نياز طلاب و دانشجويان از سال 1363 تأسيس گرديد. كتاب‌خانه تخصصي با 86200 جلد كتاب در 34441 عنوان (فارسي، عربي و انگليسي) با دو بخش اماني و مرجع و با روش طبقه‌بندي كنگره و بر اساس برنامه نرم‌افزاري سيمرغ به مراجعين سرويس دهي مي‌نمايد.
در كنار اين كتاب‌خانه، كتاب‌خانه تخصصي ادبي و هنري نيز فعاليت مي‌نمايد. اين كتاب‌خانه بيش از 25000 جلد كتاب تخصصي و ده‌ها عنوان لوح فشرده را به طلاب و دانشجويان فراگير رشته‌هاي ادبي و هنري ارائه مي‌نمايد.
 

ادبيات و هنر به عنوان بيان و زباني لطيف، تأثيرگذار و ماندگار، بهترين و فراگيرترين شيوه‌ي ارتباط و تبليغ انديشه‌ها و معارف اسلامي است. بر اين اساس و با هدف بسترسازي براي تبليغ مؤثر و فراگير، مركز آموزش‌هاي ادبي- هنري در سال 1361 تأسيس گرديد.
اين مركز با برگزاري 32 دوره آموزشي هنري و ادبي با رويكرد ديني و تبليغي براي مبلغين (برادران و خواهران) تا كنون به 11733 مبلغ آموزش هاي ويژه ارائه كرده است.
از جمله رشته‌هاي آموزشي در اين مركز، مي‌توان به هنر‌هاي ادبي (نويسندگي، ويرايش، داستان‌نويسي، ادبيات رسانه و فلسفه هنر) هنرهاي نمايشي (فيلم‌نامه نويسي، نقد و تحليل فيلم) و هنرهاي تجسمي (طراحي، نقاشي، گرافيك و خوش‌نويسي) اشاره نمود.


مركز آموزش‌هاي فرهنگي، كاربردي
پيش‌رفت  سريع جوامع انساني در دنياي كنوني، ضرورت ارتقاي سطح توان‌مندي‌هاي تبليغي و تخصص‌هاي ويژه را طلب مي نمايد. به همين منظور و با هدف تربيت مبلغان كارآمد جهت پاسخ‌گويي به نيازهاي ديني اقشار جامعه، مركز آموزش‌هاي فرهنگي و كاربردي تشكيل گرديد.
اين مركز با برگزاري دوره‌هاي عمومي و تخصصي براي مبلغين (برادران و خواهران)، تاكنون بيش از 2500 مبلغ را آموزش داده است.
شايان ذكر است بر اساس تفاهم‌نامه همكاري مشترك با بعثه مقام معظم رهبري، آموزش‌هاي روحانيون و مداحان حج و عتبات نيز از سال 1384 به عهده اين مركز مي باشد.
هم‌چنين برگزاري نشست ها و همايش هاي علمي- تبليغي، اردوهاي علمي و دوره هاي آموزشي مختص سازمان ها و موسسات مختلف را مي توان از ديگر فعاليت هاي اين مركز برشمرد.

اين مركز به‌عنوان تخصصي‌ترين مركز تربيت مربي كودكان و نوجوانان در حوزه دين در كشور، تاكنون با برگزاري 60 دوره آموزشي تخصصي ويژه برادران و خواهران در سراسر كشور و برخي كشورهاي اسلامي و تربيت هزاران مربي، محقق، نويسنده، كارشناس مسائل تربيتي براي كودكان و نوجوانان، ايجاد كتاب‌خانه تخصصي با بيش از 32 هزار جلد كتاب و تأليف عناوين متعددي كتاب و مقاله در عرصه كودك و نوجوان و تدوين كتاب ره‌توشه راهيان نور ويژه مبلغين جهت تبليغ در مقاطع ابتدايي و راهنمايي، خدمات ارزشمندي را به ايران اسلامي عرضه نموده است.
 

دفتر تبليغات اسلامي در سال 1359 و به پيروي از منويات حضرت امام خميني(ره) مبني بر صدور فرهنگ انقلاب اسلامي به سراسر جهان، واحد آموزش زبان‌هاي خارجي را با هدف آشنا كردن طلاب حوزه علميه با زبان‌هاي زنده دنيا تشكيل داد.
اين واحد در سال 1370 به مركز آموزش زبان‌هاي خارجي تغيير نام داده و در سال 1384 پس از ارتقاي مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) به دانشگاه باقرالعلوم(ع)، اين مركز نيز به دانشكده زبان‌هاي خارجي ارتقا يافت و هم‌اكنون با قريب به سه دهه تجربه آموزشي، در رشته‌هاي عربي، انگليسي و فرانسه فعاليت مي نمايد.
2600 فارغ‌التحصيل زبان‌هاي انگليسي، عربي و فرانسه گوشه‌اي از خدمات ارزشمند اين مركز مي باشد.
اين دانشكده با رشته‌هاي فلسفه و كلام اسلامي (در مقطع كارشناسي ارشد) و مدرسي معارف اسلامي (در مقطع كارشناسي‌ارشد و دكتري) تاكنون 219 نفر دانشجو (برادر و خواهر) را تحت پوشش قرار داده است و حدودا 104 نفر فارغ‌التحصيل شده‌اند.
 


 
دانشكده علوم سياسي، اجتماعي و تاريخ
اين دانشكده با رشته‌هاي علوم سياسي (در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا)، تاريخ اسلام (در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد)، علوم اجتماعي (در مقطع كارشناسي) تاكنون 1254 دانشجو (برادر و خواهر) را آموزش داده است و در مجموع 921 نفر در سه مقطع مذكور فارغ‌التحصيل شده‌اند.

اين كتاب‌خانه‌ها كه به منظور اطلاع رساني علمي و تحقيقاتي به محققان و پژوهش‌گران و اقشار مختلف جامعه تشكيل شده‌اند، داراي دو بخش تخصصي و عمومي مي‌باشند. بخش عمومي شامل كتاب‌خانه‌هاي عمومي دانش‌آموزي خواهران و برادران، حوزويان، اهل قلم، مرجع بانوان، كتاب‌خانه خطي و آرشيو مطبوعات مي‌باشد.  بخش تخصصي نيز مشتمل بر كتاب‌خانه‌هاي تخصصي پژوهشگاه (شامل كتاب‌خانه‌هاي فلسفه و كلام، تاريخ و سيره، انديشه سياسي، فقه و حقوق، جامعه شناسي) و كتاب‌خانه‌هاي تخصصي مركز فرهنگ و معارف قرآن، مركز اطلاعات و مدارك اسلامي و پژوهشكده انتظار نور مي‌باشد.
شايان ذكر است ساختار خدمات كتاب‌داري اين كتاب‌خانه‌ها كاملاً به صورت نرم افزاري بوده و كليه منابع، فهرست نويسي و رده بندي گرديده و هم اكنون با بيش از 000/250 جلد كتاب، خدمات ارزش‌مندي را ارائه مي‌نمايد.
نشر پژوهشگاه

اين انتشارات به عنوان ناشر تخصصي آثار پژوهشكده ها و مراكز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (فقه و حقوق، فلسفه و كلام، تاريخ و سيره، علوم و انديشه سياسي، احياي آثار اسلامي و ... ) و با انتشار بيش از 130 عنوان اثر، تا كنون علاوه بر جايزه كتاب سال، 29 اثر برگزيده در جشنواره‌هاي مختلف از جمله (فارابي، كتاب سال جمهوري اسلامي، كتاب سال دانشجويي، كتاب سال حوزه علميه، كتاب فصل و ...) داشته و در سال 1386 به عنوان تنها ناشر برگزيده كتاب سال حوزه انتخاب شد.

اين ستاد در اجراي منويات مقام معظم رهبري در زمينه‌ي نهضت پاسخ‌گويي و بر اساس بند «ح» ماده 159 برنامه‌ي سوم توسعه كشور و مصوبه شماره 500 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور سياست‌گذاري جريان پاسخ‌گويي ديني و ساماندهي، هماهنگي و پشتيباني مراكز پاسخ‌گو، در سال 1381 تأسيس شد.
شناسايي بيش از 75 مركز پاسخ‌گو و ايجاد تعامل علمي و اطلاعاتي بين آن‌ها، راه‌اندازي و توسعه پورتال
www.porsojoo.ir و اعطاي فضاي مجازي به مراكز پاسخ‌گو از طريق اين سامانه، تجميع آثار مكتوب و ديجيتالي پرسش و پاسخ مراكز، توزيع 000/60 پرسش و پاسخ در قالب لوح فشرده در بين مراكز، انجام پروژه‌هاي شبهه‌شناسي و پاسخ‌گويي، پشتيباني از نشر آثار پاسخ‌گويي، حمايت از مراكز پاسخ‌گو و انتشار فصلنامه «آيينه انديشه» بخشي از فعاليت‌هاي اين ستاد است.


اين گروه با رويكرد تمدني به بررسي بنيان‌هاي فكري و مباني ارزشي، نظام‌هاي عيني و الگوهاي عملي و مناسبات بيروني دنياي اسلام و غرب مي پردازد. نظر به ضرورت تدوين و ارائه نظام‌ها و الگوهاي عملي اداره جامعه بر اساس آموزه‌هاي اسلامي و متناسب با نيازها و پيچيدگي‌هاي دنياي معاصر، گروه مطالعات اسلام و غرب تلاش مي‌نمايد تا با كاوش در ويژگي‌ها و اقتضائات جامعه مدرن و همزمان، شناخت بنيان‌هاي اسلامي تمدن‌ساز، سهمي در پايه‌ريزي فكري مباني تمدن اسلامي به عنوان الگوي زيست مطلوب مسلمانان در جهان معاصر داشته و گامي در جهت تأمين پشتوانه‌هاي فكري و علمي براي نظام بخشي و كارآمدسازي نظام اسلامي بردارد. اين واحد از سال 1386 به عنوان گروه مستقل پژوهشي شناخته شده است.
تبيين و تنقيح مباني و چارچوب‌هاي نظري دانش اخلاق و تربيت اسلامي، تبيين و ترسيم مكتب و نظام اخلاقي و تربيتي اسلام و اثبات كارآمدي و برتري آن، دفاع عقلاني از آموزه‌هاي اخلاقي و تربيتي اسلام ، ارائه الگوهاي نوآمد اخلاقي و تأمين پايه‌هاي نظري توسعه اخلاقي در نظام جمهوري اسلامي از جمله مأموريت‌ها و اهداف اين مركز مي باشد كه در سال 1382 راه‌ اندازي گرديد.هم‌اكنون اين مركز با دو گروه اخلاق و تربيت فعاليت مي‌نمايد.
انتشار بيش از 6 اثر در حوزه اخلاق و تربيت اسلامي و مشاركت در تهيه و تدوين منشور اخلاقي انتخابات كشور گوشه‌اي از خدمات ارزش‌مند اين مركز مي باشد.

مركز همكاري هاي علمي و پژوهشي
مديريت، سامان بخشي و هدايت مجموعه همكاري هاي علمي و پژوهشي معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي وظيفه تخصصي مركز همكاري هاي علمي و پژوهشي است. انجام اين مهم در سه اداره اين مركز تحقق مي يابد. از جمله اقدامات اين مركز، راه اندازي خبرگزاري تخصصي پادپا (
www.padpa.ir) در عرصه دين پژوهي است.

مديريت جنبش نرم افزاري
پي‌گيري فرمان هاي مقام معظم رهبري – مدظله العالي – در رابطه با جنبش نرم افزاري و برگزاري نشست هاي علمي، كرسي‌هاي آزاد انديشي و نظريه پردازي، تلاش در جهت توسعه و تعميق دانش‌هاي اسلامي، فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي توليد و توسعه علوم اسلامي و دانش هاي مرتبط، فرهنگ سازي و ايجاد تعامل انديشه‌اي ميان دانش پژوهان، نخبگان و مراكز علمي و ديني، پشتيباني و حمايت از نوانديشان ، نوآوران و نظريه پردازان در عرصه‌ي انديشه‌ي ديني و تبديل سنت علمي شفاهي در حوزه هاي علميه به رويكرد علمي مكتوب و ماندگار، از جمله اهداف و وظايف اصلي مديريت جنبش نرم افزاري است.
برگزاري كنفرانس هاي تخصصي و كارگاه‌هاي علمي و تاسيس واحد ثبت نظريه هاي نوآمد و نوآوري هاي پژوهشي، بخشي ديگر از فعاليت هاي اين مديريت است.
محصولات اين مديريت در قالب كتاب، جزوات علمي و لوح فشرده جلسات ارائه مي‌گردد. هم‌چنين سايت
www.danaee.com در كنار انتشار مقالات تاليفي در موضوع جنبش نرم افزاري ، گزارش علمي اين نشست‌ها را ارائه مي‌دهد.


مديريت ساماندهي پژوهش هاي ديني
فعاليت اصلي و كانوني اين مديريت، تلاش جهت سامان بخشي به فعاليت هاي دين پژوهي است. شناسايي نوآوري‌ها و نوآمدهاي علمي در عرصه‌ي دين پژوهي، شناسايي نوآوران دين پژوه، اصطياد ديدگاه ها و نظريه هاي نوانديشانه در آثار دين پژوهي نظير پايان نامه هاي برتر مقاطع تكميلي و ... از جمله وظايف اين مديريت مي باشد.

اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
ارتباط گيري با انديش‌مندان خارجي و دعوت از آ‌ن‌ها براي حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، ايجاد كانال هاي ارتباط علمي با مراكز تحقيقاتي در خارج از كشور و زمينه سازي جهت اعزام پژوهش‌گران پژوهشگاه به ديگر كشورها بخشي از وظايف اين مديريت را تشكيل مي‌دهد.

1 2 3
تعداد بازديد اين صفحه: 392987
     
Guest (PortalGuest)

اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما